Resa till Palmer Sport i Bedford, England, 29 september – 2 oktober 2011

Jag strax innan körningen i Palmer Jaguar JP-LM

 

Har tidigare sett information om Teknikens Världs gruppresor till Palmer Sport och tyckt att det ser riktigt kul ut, men det gäller att hitta tid och pengar.


Vie

Larger Map

Teknikens Värld har börjat med gruppresor till olika intressanta evenemang. Motorevent kallar de det. Kul är det. Prisvärt är också en bra beskrivning. I min resa ingick flygbiljetter, busstransfer till utflykterna i England, alla måltider (exklusive dryck), entré till Motor Hertitage Museum och till Britcar24h på Silverstone, svensk racinglicenskurs samt dagsprogrammet hos Palmer Sport.

Nu var det i och för sig inte jag som betalade, utan tacket ska riktas mot rätt person. När jag såg att de släppte information om resan ringde jag min fru och sa ”Om du vill ge mig någon present eller så, så har jag ett jättebra tips…” och hon svarade till min oerhörda förvåning ”boka!”. Med tillägget ”men förvänta dig inga andra fyrtioårspresenter”. Jag fyller 40 först om 14 månader…

Jag lyckades få fram att man får låna overall och hjälm, men inte skor och handskar så jag införskaffade det hos http://www.forsman-motor.se/ – tack för hjälpen Philip! Nu visade det sig att det där med kläder inte stämde helt, men det återkommer jag till.

Efter en sommar med en del kul körupplevelser, bland annat provkörde jag en crosskart som var riktigt kul och utvecklande (som en blandning av folkrace och Caterham 7 att köra), så var det höst och dags att åka i väg.

Torsdag
Kommer i god tid till Arlanda och samlas vid British Airways incheckningsdisk. Hon checkar in min väska men upptäcker att mig kan hon inte checka in. Jag står på passagerarlistan, men jag har inget biljettnummer. ”Oj” tänker jag. Det kan inte vara bra. Det är det inte heller. Vi är fem som saknar biljettnummer, fast vi har tydligen biljett i alla fall, men vi kan inte åka utan biljettnummer för vi har inga platser. Planet är överbokat. Intressant.

Vi får snabb hjälp i infodisken där de ringer till Ticket och snart har jag ett biljettnummer så jag får åka med. Skor och handskar i handbagaget. Flygningen går fint fram tills det är dags att landa. Precis när planet ska ta mark ändrar sig piloten och gasar på och stiger kraftigt och jag säger ”oj, det där var inte meningen”. Tjejen bredvid mig blir lite nervös. Eller ganska mycket. Styrmannen går ut på radion och berättar att de var tvungna göra en overshoot på grund av att ett annat plan var kvar på landningsbanan och att kaptenen skulle informera mer så snart han kan. Många fick nog byta underkläder. Det höll på att bli en kort resa.

Efter en stunds cirkulerande landar vi någorlunda utan drama och tänk – min väska kom fram! Vi lastas in i buss och kör mot hotellet. 39 personer inklusive två representanter från Bonnier.

På hotellet får vi lite mat och tar en öl eller två. Ingen tog nog så många fler än så. Går och lägger mig i rimlig tid och RING RING RING från brandlarmet. Bara på med skorna och nerför sju trappor. Samlas ute och de räknar ihop alla rum. De som inte svarar gör de ingen åtgärd på alls. Falskt alarm – det var väl skönt.

Går upp på rummet och lägger mig RING RING RING igen! VAD I HELSEFYR! kläder, skor på, sju trappor ner. Nu kommer brandbil. De går in undersöker och konstaterar att det är falsklarm. Tydligen kan brandlarmet starta om man duschar med öppen badrumsdörr. Bra tips. Fast nu är det tydligen överkänslig detektor som installerades dagen innan. Står och fryser en stund, nu är det lite lustigt men man vill helst sova eftersom det är licenskursen nästa dag. Till rummet och i säng igen.

Zzzzzzzzz RING RING RING! Aaaargh, kryper under kudden, klockan är runt 4 på morgonen. Går inte komma undan ljudet, på med kläderna och nerför sju våningar. Nu tycker jag inte det här är kul längre. Nåja. Brandmännen ser inte så muntra ut. Ingen annan heller. Mycket fula ord hörs. Snabbt avklarat och upp till sängen igen. På väg att somna RING RING RING /(”!&#E(/”!%&=#%”!

Repetera ovanstående en gång till.

Sen ringde inte brandlarmet mer den natten. Park Inn i Northampton rekommenderar jag om du vill ha nattlig motion medelst trappspringande. Annars, inte så mycket.

Fredrik Skoghag dansar som i Egypten. Kanske.

Fredag
Trötta ögon vid frukosten som dock var helt ok. In i bussen och mot Motor Heritage Museum. Det ligger i Gaydon, granne med Jaguar, Land Rover och Aston Martin. Kaffe och sedan licenskurs med Fredrik Skoghag. Efter avslutad kurs som avslutades med ett inte omöjligt prov åt vi lunch. Typisk engelsk mat, men ändå gott.

Därefter guidad tur på muséet http://www.heritage-motor-centre.co.uk/ som hade en massa intressanta brittiska bilar, både vardagsfordon, prototyper och racerbilar.

Bilar från alla perioder finns på muséet

Colin Chapmans Lotus 6

Jackie Stewart hade det här som arbetsplats

Aston Martin GT1 ser snabb ut utan att behöva röra på sig

En blower Bentley

Lara Croft hade parkerat sin Land Rover på muséet

Synd vi inte har liknande i Sverige. Kunde lösas nu när SAAB-museet riskerar att spridas för vinden av kronofogden. En stunds egen tid på muséet avslutade dagen och vi bussades tillbaka till hotellet. De som ville fick byta hotell även om hotellet lovade att det inte skulle bli fler brandlarm då de haft personal där som jobbat med det. För övrigt samma som två dagar innan misslyckats med installationen. Jag stannade.

Lördag
Döm av min förvåning när jag inte väcktes av brandlarm och kom upp till en snabbfrukost tidigt. In i bussen, skinande Sparcoskor på fötterna och lite fjärilar i magen. Vi har fått veta att overaller får man bara i formelbilen. De som har för breda skor (vilket är nästan alla vanliga skor) får låna tofflor i de bilar som kräver smala skor. Jag ska köra i jeans och Tre kronor-tshirt.

Kommer fram till Bedford Autodrome efter 45 minuter eller så och imponeras av hur fint allt är. Åker förbi hangaren där de servar alla bilar plus alla F2-bilar. Vi lastas av och går in, visar körkort och anmäler oss. Jag hamnar i Team Piquet. Jr eller Sr framgår inte. En del hamnar i Team Schumacher. Vi sätter oss ner i teamgrupp och äter en god frukost. Inte för mycket tung mat utan precis lagom. Efter frukost lastas vi in i buss, av samma typ som på flygplatser och körs till första bilarna.

Första uppgiften är att köra Caterham 7 på en duellbana, mot en annan förare som kör spegelvänt. Piece of cake. Om det inte hade varit så att de sprutat vatten på banan. Och jag inte haft 45or i skorna. Det snurrar lite, men det är en kul och ganska lugn inledning. Gör inte särskilt bra ifrån mig och får 21 tid (av 39).

Därefter ska jag köra Land Rover på en särskild terrängbana. Nu ska jag alltså köra sakta. Det är riktigt skoj och kräver massor av koncentration för att klara uppgifterna. När vi kör så att bilen lutar mycket kraftigt åt sidan säger instruktören ”den klarar 10 graders lutning till innan den välter”. Fantastiskt! Delad fjärdeplats blir resultatet när de räknar ihop poängen.
Info om Land Rover-bilen

Sen in i bussen och mot Porsche JP3. Jag får en australiensisk instruktör som kör Formel Ford till vardags. Jätteduktig och jag får till Porschekörningen riktigt hyggligt. Paddlar för att växla, men växellådan är seg. Den växlar inte när jag tycker utan upp växlar den nån halvsekund senare. Ner är det värre. Om jag inte timar nerväxlingen helt rätt så struntar bilen i den. Växelindikatorn är nästan osynlig i form av små lysdioder så när jag tror jag har trean ut ur en kurva har jag fyran och bilen ööööööhhhh…

Porsche 911 JP3

Jag lär mig och kör bra linjer. Påminner en hel del om Porschekörning i rFactor, men bilen är lite mjukare i fjädringen. När jag är klar frågar instruktören ”You have done this before, haven’t you?” ”No, this is the first time ever I have driven on a race track”. ”You SHOULD do this more often, you are really good”. Värmde gott i hjärtat. Jag berättade att jag kör lite simracing och han undrade vilka spel. Fick en förstående nickning när jag nämnde rFactor, iRacing och GTR. 8e plats i sällskapet och bara 9/10 bakom Fredrik Skoghag.
Info om Porschen

Renault Clio Cup Racer

Därnäst var det Renault Clio Cup Racer, en bil som låter som en riktig touringbil med massor av transmissionsljud. Framhjulsdriven. Instruktören var inte den bästa och vi missförstod varandra några gånger. Det gjorde att det inte gick särskilt bra. Visade sig sen att flera hade haft problem med samma instruktör. Missnöjd med körningen slutade jag på 19e plats.
Info om Renault Clio

Pauserna mellan körningarna var långa nog för att återhämta sig och dricka vatten. Det var runt 28 grader varmt. Vi hade dock inte så mycket tid på oss så vi skulle bli uttråkade utan det var perfekt timing. Nästa anhalt var Caterham 7 Superlight. På slicks.

Glad före, ännu gladare blev jag efter

Kör Caterham 7 Superlight

Det visar sig att folk har svårt att hålla Caterhambilen åt rätt håll. Det snurras friskt överallt. Enda bilen med växelspak har ratten på höger sida så det är många utmaningar. Jag vågade inte vänsterbromsa något den här dagen utan körde med relativ säkerhet. Inte så kul sätta av bilen och tvingas bryta. Men jag vågar gasa på i alla fall och efter bara ett och ett halvt varv känns växlingarna med vänsterhanden naturliga. Det är massor av parerande som ni kan se från ombordfilmen. Jag lyckas att inte snurra något och bilen är det roligaste på hela dagen om man bortser från den speciella upplevelsen med formelbilen, men den återkommer jag till. Bilen är VÄLDIGT lik hur Caterhambilarna i rFactormoden beter sig. Skulle lätt kunna tävla i en om vi hade Caterham Cup i svensk racing! Det är jämnt i tiderna och jag klarar bara tolfte plats. Kanske skulle vågat LITE mer för några tiondelar till, men då hade jag också haft en snurr på kontot.
Info om Caterham 7 Superlight

Klicka gärna på fullskärmsikonen på filmen. (De fyra pilarna i nedre högra hörnet).

Efter Caterham åkte vi mot dess totala motsats – BMW M3 GTP. 420 hästars V8a. Motorn väger som en smärre månraket. Bilen är underbar att köra men ändå alldeles för tung fram.

Före körningen i BMW M3 GTP

BMW M3 GTP

BMW M3 GTP

Har en jätteduktig instruktör vid namn Lester. Han låter som ett tv-spel. Lugn röst, rätt instruktioner vid exakt rätt tidpunkt och exakt samma varv till varv. Det är lätt att komma för fort in och bromsa för sent. Det gör jag flera gånger. Det är ändå riktigt kul och totalt annorlunda mot Caterhambilen. Min körning räcker bara till plats 20. Bromsningen är min akilleshäl.
Info om BMW M3 GTP

Klicka gärna på fullskärmsikonen på filmen. (De fyra pilarna i nedre högra hörnet).

Lunchen är riktigt bra och efterlängtad. Närmast väntar större utmaningar.

Palmer Jaguar JP-LM. Kliver ner i kolfibersätet och spänns fast.

Palmer Jaguar JP-LM

Motorn startas och den både hörs och känns. Man behöver varken lift eller blip. Instruktören hjälper till lite för mycket. Han har en egen bromspedal och problemet är att när han hjälper till att bromsa så berättar han inte det vilket gör att jag nästa varv åter bromsar för lätt då jag trodde det räckte så förra varvet. Det är helt galet när man är van med vanlig bil. Och sim för den delen. Man behöver ta i nåt så vansinnigt. Samtidigt som jag vill köra fort så vill jag inte klanta till det. Självrisken är visserligen bara 1000 pund, men man vill inte bli hågkommen som HAN SOM. En bil snurrar framför mig (syns på filmen) och jag snurrar också. Instruktören säger ”You didn’t brake!”. Jag vet faktiskt inte riktigt vad som hände om jag snurrade för att han snurrade, om instruktören hjälpte med en tvärnit eller något annat. Snurren gick så fort att plötsligt var det bara stilla. Inget sönder i alla fall och ut på banan igen. Min tid räcker bara till P17 och jag får förmaningar om att bromsa bättre i formelbilen. Jag tar det till mig.
Info om Palmer Jaguar JP-LM

Klicka gärna på fullskärmsikonen på filmen. (De fyra pilarna i nedre högra hörnet).

En stunds paus har de satt in hyrkartar i. Gissa om det känns trist efter JP-LM? Tidskörning så inte ett race. Finns inte så mycket att säga. Jag försökte men fick inte till ett ordentligt varv. 16 plats.

Nu var den stora stunden inne. Vi fick en extra informationsvideo. De visade vad som kan hända om man inte kör enligt reglerna. Det var inte vackert och inkluderade två trasiga bilar och en som rullade. Vi blev tilldelade bilar efter vår längd och jag hade bil 12. Ut på banan efter säkerhetsbil några varv. Känner på bromsarna och greppet. Riktigt häftigt det där som sägs om att släppa gasen – att bara släppa gasen är verkligen som att bromsa i en vanlig bil. När säkerhetsbilen går in full gas! Vi har fått stränga förmaningar om kurva 1 som är den långsammaste. Jag släpper upp gasen och bromsar noga. Där tappar jag varje varv tid eftersom jag rullar en bit innan jag bromsar, men det kändes säkrare än att gå all-in. Kommer efter en stund i kapp framförvarande bil som jag pressar för att tvinga fram en blåflagg. Han får den och jag kör förbi. Det här är underbart att köra! En modern formelbil är något alldeles speciellt. Det är inte så fel känsla varken i rf-moddar, F1 2011 eller iRacing. Men det är inte lätt att köra fort, för det är svårt att koppla det där med aerodynamiska greppet. Jag gissar jag kunde kört tre sekunder snabbare om jag verkligen försökt, men jag har bestämt mig för att köra ganska snabbt och njuta av upplevelsen utan risk för att klanta till det. En intressant sak var att hjälmen verkligen lyftes upp av luften. Tur den var rejält fastspänd.

Formula Jaguar

Formula Jaguar

Bromsarna är fantastiska när man bromsar ordentligt. Att det går fort tänker jag inte på men kurvhastigheten är häftig att uppleva. Backspeglarna är helt funktionslösa. De vibrerar och man ser ingenting. Nu kan jag förstå bättre hur svårt det är för racerförare och sånt som ser ut som idiotgrejer för åskådare är inte så konstigt att det händer. Tur det finns flaggvakter. Jag blir ikappkörd av en bil och släpper honom förbi. Hakar på och har inga problem att hänga med i hans tempo. Tyvärr kommer vi snart i kapp två långsamma bilar och han kör om den ena men därefter får vi målflagg och det är bara att lugnt köra tillbaka till depån.

Cockpit i Formula Jaguar

Parkerar bilen och slår av motorn. På genomgången innan fick vi veta att det finns en grön lampa i cockpit som lyser när man trampar precis rätt styrka på de servolösa bromsarna, men INGEN har tänkt på att titta på den när man körde. Det var så oerhört mycket för hjärnan att processa ändå att det fick bli som det blev. Att det är lagligt att ha så roligt? Det är ingen officiell tidtagning på formelbilarna och ingen jämförelse med de andra görs. Vi får dock en telemetriutskrift med jämförelse mot ett snabbt referensvarv och det ser inte helt illa ut för min del. Hastighet, throttle position, växel och varvtal är inte lika fint och jämnt som referensvarvet men jag kände mig bekväm i bilen. Jag hade en maxfart på 104,37 mph mot 117,02 på referensen och medianhastighet 78,82 mph (87,85). Det gav en varvtid på 82,605, rejält akterseglad av referensen på 73,806, men som sagt, tre sekunder kunde jag åtminstone skalat om jag försökt det. Det var förresten en sekund snabbare än mitt varv i LM.
Info om Formula Jaguar

Klicka gärna på fullskärmsikonen på filmen. (De fyra pilarna i nedre högra hörnet).


Klicka gärna på fullskärmsikonen på filmen. (De fyra pilarna i nedre högra hörnet).

Det blev prisutdelningar till de som kört snabbast i de olika bilarna. Jag var ju inte en av dem men var ganska nöjd att komma därifrån utan att ha gjort något dumt eller snurrat en massa. Var jag placerade mig? Plats 12 av 39. Jag fick många varv på min första kördag på en bana och rik på erfarenheter som jag kommer ha nytta och glädje av. De flesta instruktörer var jätteduktiga och jag kan inte nog rekommendera resan.

Vi stannade på en pub i Bedford och åt middag. Trots att det var svamp i lasagnen så åt jag upp den. Jag måste alltså varit rejält hungrig. När vi kom tillbaka till hotellet tog jag mig ett bad och gick ner till hotellbaren och pratade med de andra. Det pågick en bröllopsfest på hotellet. Med maskeradtema. Snövit stod vid baren och Jack Sparrow spelade biljard. Intressant.

Sov gott hela natten och checkade ut före en tidig frukost.

Söndag
I buss till Silverstone. Britcar 24h som pågick. Den var väl sådär själva tävlingen men skönt att kunna gå runt var som helst. Var inne i depåboxen hos ett team och följde jobbet en stund. De hade tv-apparat där de olika kanalerna visade olika kameravinklar runt om på banan. De tyckte det var väldigt konstigt att en bil blev bogserad baklänges på banan. Jag tror det var deras bil. De tyckte inte om det.

En del körde färdigt före andra

Det kördes parallellt i simulator. Dock inte synkat med bilarna på banan

Ian Cook målade med radiostyrda bilar som penslar. http://twitter.com/Popbangcolour

Hjälmar som väntar på att få köra sitt pass

Den här tavlan ska jag kopiera. Bra tips

Väntar på depåstopp

Bild från bron

När vi kom till flygplatsen visade det sig att jag hade biljettnummer och kunde checka in utan konstigheter. Vi var i god tid så det fanns gott om tid att gå runt i affärerna på terminalen innanför säkerhetskontrollen. Resan hem gick utan problem och när jag väl kom hem så somnade jag riktigt gott.

Simulator och riktigt
Man får inte blåmärken av simulator. Hade det på sidan av bålen, knäna och på armbågarna.
”Race awareness” som man skaffar sig i simracing har man stor nytta av. Man ”vet” var bilarna runt om är eller tar vägen om de snurrar och så vidare. Körlinjer och gaskontroll har man god användning av vana från sim. Broms? Nä. 🙂 Kanske skulle skaffa en load cell i alla fall?

Nu funderar jag på hur jag ska göra för att kanske komma ut och köra något på bana nästa år.. Budgeten saknas nästan helt, men skam den som ger sig – förr eller senare ska jag stå på startlinjen!

Sammanfattning av Palmer Sport i några ord:
More power! Full power! Power power power!

Det här inlägget postades i F1, Motorsport, Svenska, Training. Bokmärk permalänken.
  • Per Lundholm

    Kul att läsa om dina erfarenheter. Vi träffades ju på Senna-visningen innan och det lär ju precis så kul då när du berättade om det som tydligen också visade sig vara. Inte ett dugg avundsjuk, nehejdå. 🙂

    • John Sjöstrand

      Japp, bara att spara! 🙂